Thermo King's patenterade teknologi med flytande koldioxid (CO2/Lic) som återvunnits från industrin, ger ett tillförlitlig, kraftfull och exceptionellt tyst kylaggregat, med minimal miljöpåverkan. Bränslet återvinns bl.a. från biprodukter i processer med tex gödningsmedel och vid ammoniakproduktion.
Bränslet lagras i specialbyggda tankstationer/tankar. Kylfordonet tankas från stationen, i en speciellt utformad behållare/tank, för att ge maximal drifttid.
Klicka här för att hänta produktinformation som PDF
Bidrar koldioxiden till den globala uppvärmningen?
Nej! Eftersom flytande koldioxid (CO2) är återvunnen, före ev utsläpp i atmosfären, påverkar den inte den globala uppvärmningen. CryoTech gör det möjligt att återanvända CO2, så att inga ytterligare växthusgaser bildas, som tex vid driften av en dieseldriven enhet.
Den totala C02 utsläppet för användning av ett CryoTech system, är en fjärdedel av ett konventionellt dieselsystem och en tredjedel av kväve-kryogeniska system.
Thermo King's patenterade teknologi med flytande koldioxid (CO2/Lic) som återvunnits från industrin, ger tillförlitlig, kraftfull och exceptionellt tyst kylning, med minimal miljöpåverkan. Bränslet återvinns bl.a. från biprodukter i processer med tex gödningsmedel och vid ammoniakproduktion.
Bränslet lagras i specialbyggda tankstationer/tankar. Kylfordonet tankas från stationen, i en speciellt utformad behållare/tank, för att ge maximal drifttid.
CryoTech system använder flytande CO2 i fordonets CO2 tank och vätskan förångas genom en förångare/luftkylare inuti lastutrymmet. Vid förångningen är tempen på CO2 ca -60grC, vid atmosfärs-tryck. Varm luft som passerar över förångaren med hjälp av fläktar, blir av med sin oönskade värme, som övergår till gasen i rören, som därmed transporterar bort detta till sitt utlopp i det fria. CO2 finns alltså bara i ett rörsystem som börjar vid tanken och passerar genom förångaren ut i det fri, via ett utloppsrör med ljuddämpare.
På släpvagn genereras värme för avfrostning av förångare och temperaturstyrningen av en dieselvärmare.
På lastbilar används fordonets motorkylvätska för avfrostning av förångaren och temperaturstyrningen.
För nattvärme på lastbilar används elektriska värme-stavar i förångaren.
En av de unika fördelarna med Cryo Tech, är avsaknaden av rörliga delar som dieselmotor och kompressor. Detta medför ett väldigt tyst aggregat.
När Cryo- Tech aggregatet låter som mest, är det 90% tystare än ett konventionellt diesel-aggregat.
Det vill säga mycket tystare än i en typisk kontorsmiljö.
Denna exceptionellt låga ljudnivå, säkerställer att både bil och släp med CryoTech system, uppfyller den krävande Piek standarden.
CryoTech Specifikationer
Kylkapacitet:
Systemets kylkapacitet netto (oberoende av omgivande temperatur) kapacitet flera förångare är kumulativa
S-2 CT | S-3 CT | S-2 CT+ |
Returluft till förångaren
0°C | -20°C | 0°C | -20°C | 0°C | -20°C |
Kylkapacitet W
8 500 | 5 200 | 8 800 | 7 800 | 13 400 | 12 500 |
Luftflöde ">m³ / tim
1360 | 2040 | 2500 |
Utloppshastighet m/s
9,1 | 9,1 | 6,2 |
Thermo King har sedan länge insett sitt ansvar som branschledande inom transportkyla med att ställa mycket höga miljökrav... Läs mer...
© Copyright 2020 - Thermo King Sverige AB
Webbsida byggd av Joomlaproffs.se